BOEK | BUGGYBABBEL | CHASSIS | MOTOR | MANX BODY | MANXTER | KIDS | GALERIJ
Meyers Manx 2 @ Amersfoort Vathorst, NL
Dit is een originele en authentieke Meyers Manx buggy (type Manx 2) met serienummer UK-00-022; in 2005 gebouwd en daarmee feitelijk de eerste Meyers Manx gebouwd in Nederland.
Een beetje bijzonder omdat Nederland al op 1 juli 1968 een buggy op kenteken heeft staan:
de eigenbouw buggy van Henk van Haarst (bron: BUGGY'S).

In 1964 introduceert Bruce Meyers (1926-2021), aka Mr. Manx, in California (VS) de eerste Meyers Manx buggy zoals we die vandaag de dag (her)kennen. Sindsdien zijn er wereldwijd ruim 250.000 min of meer gelijkende kopieën verschenen. Deze website gaat niet over Bruce Meyers (hoewel hij er wel in voorkomt) maar voornamelijk over de realisatie van en het vervolg op mijn Meyers Manx 2 buggy 'project'.

This is an authentic Meyers Manx buggy; type Manx 2, serial# UK-00-022. In fact the very first Meyers Manx build in The Netherlands (2005). A bit odd, while in The Netherlands we know of a registered DIY buggy build in 1968 and commercial build buggies (copies of Alex Dearborn Deserter) since 1969!

In 1964 Bruce Meyers introduced the first Meyers Manx in California (USA); since that time, worldwide 250.000 copies and/or look-a-likes were produced. This website is not about Bruce Meyers, although he appears. This (Dutch) website shows the project of Henny Jore; building and driving his Meyers Manx buggy. Overall, there are relevant text updates in English, but this will take some time though. Meanwhile, enjoy the pictures. If you have any questions, please don't hesitate to contact me by e-mail.


E-mail: manx@manxter.nl


Henny Jore
Meyers Manx Lelystad
Meyers Manx achterzijde
Scat sump
Scat graden poelie
123-Ignition met Bluetooth
Meyers Manx achterbumper
remschijf linksvoor
remschijf rechtsachter
Meyers Manx in Vathorst
hardtop bevestiging aan voorruit
kantprofiel hardtop
kantprofiel hardtop
lederen Personal sportstuur
Gene Berg Manx shifter
Meyers Manx 2 buggy
Op deze website lees je over de totstandkoming van mijn buggy project: een Meyers Manx 2, van scratch gebouwd in de periode januari/juli 2005. Tot aan de dag van vandaag verandert de buggy bij voortschrijdend inzicht. Op de kleine foto links, gemaakt op 4 september 2005 door mijn zoon Tim, staan we op het strand(je) van Huizen en kan je deze versie van mijn Manx beschouwen als "1.0".


The period I build this buggy from scratch was from Januari untill July 2005. Top left picture: me standing next to my freshly build Meyers Manx. Photo taken by my son Tim, September 4th, 2005. A buggy is never finished, including mine... ;-). From July 2005 until today I'll frequently update my buggy, as well as this website.


Bruce Meyers
Bruce Meyers startte, hoewel het fenomeen buggy al wel bestond, geheel onbedoeld in 1964 met zijn Manx een enorme rage. Met een aantrekkelijke vorm, redelijk betaalbaar d.m.v. het gebruik van bestaande onderdelen van een (goedkope en afgeschreven) VW Kever was door een 'paar handige handen' een leuk, opvallend en zeer praktische voertuig te bouwen dat ook helemaal paste in het tijdbeeld van de jaren 60 en begin jaren 70. Vele modellen, we praten over ruim 250.000 stuks (al dan niet gelijkende kopieën), volgden wereldwijd!


The story of Bruce Meyers: I leave the English translation for what it is, because this is something you can read at www.meyersmanx.com (click here).


Retro?
Het uitgangspunt was om de buggy in retro perspectief te bouwen, of wel met een oorspronkelijke, zoals Meyers het destijds bedoelde. Maar dan is er gelijk een probleem, want vindt maar eens die originele onderdelen van wel eer. Ja, en als je die dan vindt, schrik je van de prijs! Voorbeeld: twee Karmann Ghia knipperlichten van voor 1969, onvindbaar. En eerlijk gezegd, de techniek van kevers rond 1964 (en eerder) die Meyers gebruikte (bijvoorbeeld een 1100 cc motor, geen veiligheidsgordels en een enkelvoudige remcircuit met rondom trommelremmen) is nu ook weer niet zo aantrekkelijk uitgangspunt. Goed, dat retro verhaal heb ik uit praktische redenen snel losgelaten en ik heb de buggy gewoon naar eigen inzicht (en budget) gebouwd.


Retro: well, I'll tried to give my buggy a retro (late 60's and 70's) look, but some parts are hard to find. And, on the other hand, some details of the early 5-lug wheelbased buggies with drumbrakes I didn't want that. So, this buggy is a kind of basic buggy, with some parts modified to meet the needs of the owner/driver to drive a reliable buggy.


Hoe het begon
Na wat (voorbereidende) gesprekken en de financiën op orde, bracht ik een keveronderstel op 15 januari 2005 naar Hot Rod voor 'wat basis onderhoud'. Bleek het uiteindelijk te gaan om een totale restauratie! Oeps, slik, dat viel tegen... Ik had gedacht met een bestaand chassis onder een rijdende Maplex buggy een heel eind te komen. Misrekening, vooral financieel!

Er kwam nog een misrekening: de motor. Die was gewoon op en daar moest een andere voor komen. Vet balen, twee zware tegenvallers, om gek van te worden! Zat er nog meer tegen? Ja en nee. Gelukkig hierna niets ernstig, domme fouten en gewoon voortschrijdend inzicht. En telkens een bijstelling van het budget; naar boven wel te verstaan...

Op 22 juli 2005, 6 maanden na de start van het project, was de buggy klaar en gekeurd. Rijden maar! Ehm... Is mijn buggy nu 'klaar' dan? Neen, natuurlijk niet. Een buggy is eigenlijk nooit 'klaar' of 'af'. Dat is er ook zo leuk aan... :)
Enfin, de foto's en filmpjes hier links en elders op deze site geven een aardige impressie van hoe de buggy er vandaag de dag uitziet. En als je mij ergens tegenkomt, en met de buggy ziet staan, kijk en vraag gerust naar wat je wilt weten over deze Meyers Manx.


How did this all start? Well, I'm a buggy nut since late 70's and owned several buggies. Back in 1999 I owned a yellow (Dutch brand) Maplex buggy which I toke apart, so I could use the already shortened pan. I sold the old Maplex body to a friend and late 2000 I bought and brought over a new Manx kit from England. I left it in my garage, because meanwhile I got divorced and had other things to think and worry about. Finally I settled down and it was time to look after the buggy. I got the financial bit straight and on January 15th of 2005 I toke the pan to my friend Henk of Hot Rod Doesburg for some maintenance. That turned out to be a complete restoration!
To be honost, this was a small sat back. But a bigger one was coming up: the engine! Turned out that the original 1500 cc type 3 pancake engine was retiring. Uhm, let me rephrase that: the engine was already retired! I had to make a decision what to do next. Well the best option turn out to purchase a brand new 1600 cc type 1 engine, built by Hot Rod (by the son of Henk, Fred).

All right, two financials setbacks. Were there more (financial) setbacks coming up? No, not really, just the usual stuff when you're building a buggy. On July 22nd of 2005 the buggy was ready to be checked and examined by the comity of road safety. And of course, there were no problems: whit out any hesitate the buggy was proved 'ok' to be used on public road. With the official papers in my hand, I drove into the sunset... ;-)

Is my buggy finished? Duh, is a buggy ever finished? That's why buggies are so much fun (building and driving). Yeah!



Taxatie
De Manx buggy is inmiddels meerdere keren getaxeerd en casco verzekerd; ik heb geen zin in discussies met zgn. schade experts en verzekeringsmaatschappijen als het tot uitkering naar aanleiding van schade moet plaats vinden en ik met een 'fooi' word afgescheept. Daarvoor moest ik o.a. wel eerst een autoalarm door een SCM gecertificeerd bedrijf laten inbouwen, pfff...

Wat is nu die kleur?
Ja, die vraag wordt telkens gesteld: 'Welke kleur heeft jouw buggy?'. Tja, dat ligt een beetje aan het weer en lichtinval. Als het wat donkerder weer is, kleurt de buggy naar oranje, of 'tangerine' zoals David Jones het noemt. Hoe meer (zon)licht, hoe meer de buggy kleurt naar 'zalmroze'. Kijk zelf maar naar de foto's, het is elke keer weer anders. Op het Kever zomerfestijn stond de buggy naast een oranje Karmann Ghia geparkeerd. Toen kon je goed zien dat deze Manx nou ook weer niet echt oranje/oranje is...

Maar goed. Mel Hubbard is degene die in 2000 de Manx body heeft gemaakt. En hij zegt (volgt hier een letterlijk citaat uit de e-mail):

"The color on your Manx was a special mix that i did at that time... it does not have a ral code... the only way you could match (maybe) would be to take the Manx to a car paint supplier and ask them if they can mix up a color that would match in a spray paint".

Tja, lekker is dat, maar goed, is het in ieder geval een bijzondere kleur; tangerine, oranje en toch ook weer niet...

Aandacht en publiciteit
Als je in een buggy rijdt, om het even welke, trek je aandacht; vraag dat maar aan buggybestuurders over de hele wereld! Daar kunnen doorsnee cabrio's een puntje aan zuigen.

Bruce Meyers zei ooit over zijn eigen Manx buggy: This buggy produces more smiles per mile than any other car! De man heeft dus vet gelijk en hij wordt niet voor niets hierom vaak geciteerd.

In de zomer van 2005 werd ik benaderd door Spits die een artikelreeks wilde openen met mijn buggy. Op 6 september 2005 verscheen in de Sp!ts mijn Manx buggy. De buggy rijdt dan net, maar is dan zeker nog niet zoals hij er uiteindelijk uit moet zien. Het is natuurlijk wel eer van je werk hebben.
Spreek'buis (was het maandelijkse magazine voor omroepmedewerkers) besteedde in oktober 2009 aandacht aan mijn Manx t.g.v. het 40 jarig bestaan van de ASK (Auto Service Klup).

Journalist Peter Lodewijks werkt voor de Holland Media Combinatie en zo verscheen er op 11 juli 2015 een leuk artikel in de weekendbijlage van een aantal (Noordhollandse) dagbladen.

Super leuk die aandacht...

Specificaties
Alles samenvattend, want je kunt het hele verhaal nalezen op de pagina's van deze site, heb ik hieronder wat specificaties staan.

Chassis: 36 cm ingekort VW Keveronderstel, bouwjaar 1964 (afgifte deel 4-1-1965). Verstelbare (Puma) vooras, 8 cm verlaagd, dubbele castershims. Rondom verstelbare (KONI) schokdempers en (EMPI) schijfremmen. Doorgelaste kokerbalken voor extra stijfheid chassis. Het chassis en alle metalen verbinding en versteviging beugels en rolbeugel zijn duurzaam behandeld (poedercoating).

Wielen: EMPI Sprintstar, steek 5x205. Voor 5,5Jx15 ET 25 met 185/60R15 Goodridge RP28. Achter 7,5Jx15 ET 10 met 255/60R15 Cooper Cobra Radial G/T.

Motor: volledig nieuw opgebouwde 1600 cc (AD carter), 54 pk. De motor is voorzien van ceramisch gecoate Meyers Manx Sidewinder uitlaat, K&N luchtfilter, Taylor Spiro silicone bougie kabels, aluminium Manx kleppendeksels, Scat sump, Scat krukas en dynamo poelie, 123 ontsteking, Pierburg benzinepomp en wat optische (chrome) opsmuk.

Versnellingsbak (korte Keverbak, overbrenging diff. 4,75): 1e 3,78. 2e 2,06. 3e 1,26. 4e 0,93. Gene Berg angled shifter (grip met Meyers Manx logo).

Body & interieur: glasvezel versterkt polyester, type Meyers Manx 2 in Engeland in licentie geproduceerd. Serienummer UK-00-022. Glasvezel versterkt polyester hardtop, vinyl print. Voor twee (hoge) Bugpack kuipstoelen inclusief stoelhoezen. Achterzitting van Flatlands Engineering. Alle zitplaatsen voorzien van heupgordels. Lederen Personal sportstuur, Moon tach, ovale Tech Glide buitenspiegels, Meyers Manx Wind Wings, billit binnenspiegel. Originele Meyers Manx nummerplaathouders.

Wenslijst (bucketlist): 'lange' Rancho versnellingsbak, hardtop voorzien van canvas afsluitbare zijkanten, idem achterzijde en de binnenzijde van de hardtop bekleden. En ja, ooit wil ik de buggy body laten wrappen in een waanzinnige folie (welke kleur weet ik nog niet).

Wat kun je verder nog verwachten?
Op deze website kun je dus, als je zin hebt en de site regelmatig bezoekt, 'meekijken' naar mijn project. Heb je vragen? Stel ze gerust; spreek mij aan of stuur een e-mail naar manx@manxter.nl


Please check out the other parts of this website. My apologies in advance, for text is mainly Dutch. Still, I hope you'll return one day to look at some (photo) updates which I'm planning to do (I'll try to update this website frequently as possible). If you have any questions; talk to me or send an e-mail to manx@manxter.nl


www.manxter.nl
Laatste wijziging: 15 maart 2024 - Copyright Henny Jore
BOEK | BUGGYBABBEL | CHASSIS | MOTOR | MANX BODY | MANXTER | KIDS | GALERIJ